Het eeuwige refrein – Nawal El Saadawi

Ongeveer een maand geleden had ik het geluk een interview te mogen zien van Nawal El Saadawi op Lichtpunt. (WikipediaOfficial Site)

Deze vrouw heeft me zo sterk geinspireerd dat ik de volgende dag al in de bibliotheek stond om één van haar boeken te ontlenen. Bliljkbaar waren velen me voor want enkel door gelukkig toeval ben ik erin geslaagd “Het eeuwige refrein” te vinden en te ontlenen.

Wil dit nou net het verhaal te zijn dat haar het nauwste aan het hart ligt. Totaal anders dan haar andere boeken is dit een parabel, amper 100 pagina’s waar ik desalnietemin meer dan 3 weken over gedaan heb. Het verhaal is opgebouwd in een cyclische dromerige (surealistische) structuur vol corruptie. Het onderliggende verhaal is met momenten hard, wreed zelf en intriest. De vorm complementeert de vorm. De stugheid, de corruptie, de eeuwige repetitie, verwarring.

Dit is een boek waarvan ik – na deze eerste lezing – nog maar het oppervlak luchtig gestreeld heb. Hier zit zoveel diepgang in, zoveel emotie, beeldspraak en waarheid.

Dit boek geeft je kippevel en doet tergelijkertijd je grijze cellen overuren draaien.

Deze wil ik ooit nog in mijn persoonlijke collectie want ik heb niet het gevoel dat hij al uitgelezen is. Onder elke cyclus zit nog een cyclus verborgen en ik heb nog maar de eerste schil verkend.

Geef een reactie

