Google juweeltjes – Notebook

Ik schrik er soms van hoeveel grote en kleine tooltjes ze bij Google al allemaal niet hebben. Vandaag struikelde ik per ongeluk over de Google Notebook. Ik wist zelf niet dat het bestond.

De naam spreekt voor zich natuurlijk. Een kladblok applicatie van de google familie. Alles speelt zich dus online af, met je welbekende google account.

Nu moet je weten dat ik een zware notepad gebruiker ben. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik m’n notepad niet eens opstart. Al was het maar om notities te maken tijdens het telefoneren, om snel de formatering van een tekst te verwijderen of om in een flits wat informatie op te slaan. En in tegenstelling tot wat je zou verwachten gebruik ik hier geen speciale uitgebreide notepad applicaties voor maar de “plain old vanilla” notepad die standaard geinstalleerd staat op het OS van het moment. Yeah, I know, I’m oldschool. 🙂

Dus zijn we aan het testen gegaan.

De belangrijkste vereiste is dat je pijnloos tekst kan typen. No bullshit, just type. Een lage eis die natuurlijk met gemak ingelost wordt. Na het opstarten/inloggen staat onmiddelijk een blinkende cursor te wachten. De autosave functie slaat regelmatig netjes je werk op.

Boven je tekst heb je het obligatoire formateringsbalkje met de basis functies zoals bold, italics, underline, links, …

Al snel blijkt dat je in een “kladblok” aan het werken bent en dat je dus meerdere notities kan gaan toevoegen in je documentje. De titel van je kladblok kan je wijzigen door op de titel te klikken. En dat doe je waarschijnlijk snel, want geef toe: “mijn eerste kladblok” klinkt nogal Duplo-achtig. Noties hebben geen titel maar gebruiken de eerste regel als titel bij verkleinde weergave. Gelukkig maar, dit is voor mij de meest intuitieve manier van werken.

Notities kunnen ook gedeeld worden en per notitie kunnen opmerkingen toegevoegd worden. Je hebt zelf de keuze om publiek te gaan delen, of enkel te delen metzelf gekozen mensen.
Verder kan je ook tags gaan toevoegen want een webapp zonder tags, dat is zo 5-jaar-geleden.

In het linker menu kan je extra kladblokjes aanmaken. En hier vind je ook je tag-lijst terug. Het is dus heel simpel om te klikken op een tag en zo alle relevante notities op te halen.

Ook vond ik in het linker menu mijn “niet gearchiveerde bookmarks” terug. Een bookmark lijst die ik ooit eens in iGoogle gedefinieerd heb maar wat uiteindelijk nooit van de grond geraakt is.

Een extraatje is de iGoogle gadget die het mogelijk maakt om je notities te tonen in je iGoogle homepage. Een handige plus als je het mij vraagt. En dan is er nog het “Tip” balkje bovenaan waar regelmatig handige tips op verschijnen, zoals verwijzingen naar browserextensies die de functionaliteit nog een duwtje extra geven.

Conclusie.

Al bij al zie ik dit wel zitten. Vooral voor die korte notities die naadloos tussen werk en huis moeten verhuizen lijkt dit me de aangewezen oplossing. Tot nu toe gebruikte ik hier Google Docs voor, maar dit lijkt me veel handiger.

Alles zit waar je het verwacht en alles doet wat je verwacht dat het doet. Het straalt degelijkheid en functionaliteit uit zonder je te overladen met feature-crap. Niets te veel, niets te weinig.

Of het een blijvertje wordt, dat zal de toekomst uitwijzen.

Geef een reactie

