Plaxo Pulse

Een paar weken geleden begon ik van verschillende kanten uitnodigingen te krijgen voor Pulse. Op het eerste zicht leek het “yet another” sociaal netwerk en verdwenen de mailtjes in de vuilbak. Maar de hoeveelheid viel op en ook de afzenders, mensen die niet zomaar alles doorzenden. Kortom, betrouwbare bronnen en dus ben ik eens een kijkje gaan nemen.

Ik heb me ingeschreven en ik was zowaar onder de indruk.

We zijn in een tijdperk gekomen dat het normaal is om delen van je leven online te zetten en te delen. Ik denk aan foto’s (Flickr), muziek (LastFM), blogs (WordPress en vele andere), favorieten (del.icio.us), zakelijke netwerken (Linked) …

Pulse speelt in op de chaos die ontstaat wanneer je al deze sites moet gaan opvolgen. Het is niet gewoon een sociaal netwerk, meer een centrale plaats waar je al deze profielen kan aan koppelen. Hierdoor heb je in 1 centraal venster zicht op alle nieuws, wijzigingen, … die zich afgespeeld hebben op jouw vrienden, familie en zakelijk netwerk.

De reden waarom Pulse dit zo gemakkelijk kan is omdat het gebruik maakt van OpenSocial. Een standaard set van open API’s voor de ontwikkeling van sociale websites en applicaties die hiermee connecteren. Opensocial hebben we te danken aan Google, meer info in volgend filmpje.

[Youtube=”http://www.youtube.com/watch?v=9KOEbAZJTTk”%5D

Verder maakt Pulse ook gebruik van het OpenID principe. Het beloftevolle OpenID systeem is eveneens een nieuwe open standaard waarmee je gebruik maakt van je eigen url om in te loggen op websites. Hierdoor hoef je maar 1 paswoord te beheren. Zelf heb ik er nog niet mee gespeeld. Maar dat zal niet zo lang meer duren; 😉

Momenteel is m’n Pulse pagina gevuld met boodschappen van nieuwe connecties in m’n netwerk. Een goed teken dat dit een bruisend plekje wordt. Ik zie ook dat 1 van m’n contacten zo pas een nieuwe blog entry geplaatst heeft. Dus die ga ik nu even lezen …

Laterz…

Geef een reactie

