De schone schijfjes

Waar is de tijd dat ze de schijven nog gewoon “Schijven” noemden. Met een term als “Disk 20GB” kan je toch niet misgaan?

Vandaag den dag gaat dat natuurlijk niet meer.  Het aantal verschillende types van schijven is al lang niet meer op 1 hand te tellen. Intern, Extern, SATA, USB, FW, Lan enabled, Wifi, 3,5”, 2,5”, … En dan hebben we het nog niet over grootte, snelheid of cache.

Voor de prijs moet je het in elk geval niet meer laten. Wie een beetje rondkijkt betaalt voor een standaard 500GB SATA schijf (16MB Cache/7200rpm) nog maar een kleine 85EUR. Je zou er weemoedig van worden.

Doch, niet getalmd. Met de nakende verhuis en de voorbij crash moeten er oplossingen gevonden worden. Data moet beschikbaar zijn, snelheden acceptabel, kabels een minimum en wifi wont cut the cheese.

En dus is het tijd om eens te zien wat voor nieuws er op de markt is. Allez, nieuw is misschien wat overdreven. Wat is er ondertussen beschikbaar geworden voor het normale huis-tuin-en-keuken computer gebruik in stabiele niet-experimentele vorm.

Op schijf gebied blijken de netwerk-enabled dual-disk raid-enabled toestelletjes best doenbaar te zijn geworden van prijs.

Zo is er de LaCie 2big Network.

lacie 2big

Netwerk interface, dual disk, Raid 1, 500GB (in mirror). Verkrijgbaar vanaf november. Prijs rond de 400EUR. Looks nice.

En ook Western Digital heeft iets gelijkaardig.  De My Book World Edition II. Zelfde specs. Prijs rond de 300 EUR. En mag er ook wel wezen, ziet er een beetje Macish uit.

western digital

Netwerk-gewijs zat ik ook met een probleem. Bekabelen was geen optie, wifi is te traag en te onstabiel. Om het nog niet te hebben over de recente onrustwekende berichten over straling e.d.

Dus heb ik de powerline opties nog eens herbekeken. Hoe werkt dit? Je steekt een toestelletje in je stopcontact en dan kan je stroomnet gebruiken om je data verkeer over te sturen. Waar je een netwerkpuntje nodig hebt, steek je gewoon zo’n extra toestelletje in de pries. Als dat geen nette oplossing is om het gekabel tot een minimum te herleiden. Een paar jaar geleden stond dit nog niet zo fantastisch op punt, maar ondertussen zijn we alweer wat verder en worden snelheden tot 200Mbps geafficheerd. Reviews die ik tot nu toe gelezen heb scoren goed. En de prijzen, die zijn ook best wel OK.
devolo

Je hoort het al, de kerstman mag snel komen dit jaar …

3 reacties »

  1. zement Said:

    Je zit echt wel vol goede tips!

    Nu ben ik op zich wel aardig tevreden van mijn simpele LaCie, maar er zal een moment komen dat ik voor een zelfde probleem kom te staan: met RAW-foto’s, wat DVDs en muziek (en er komt een kind! dat multimedia zal ademen!) en backups allerhande zal het snel vollopen. En daarom lees ik je blog ook: nuttige, down-to-earth tips.

    We hebben er al veel deugd van gehad (later meer….)

  2. Henk Said:

    Inderdaad, kinderen ADEMEN multimedia. Sinds onze vroege tieners YouTube hebben ontdekt is mijn standaard telenet abonnement beetje krapper aan het worden.
    Back on topic: mijn Lacie (design by Porsche… waaaaw aheum) doet het ook prima, maar ‘k moet er dan wel bij gaan zitten, is niet zo mobiel toegankelijk.
    Maar ’t is momenteel geen ramp; als ik ooit eens digitaal ga fotograferen zal dat wel snel veranderen.

  3. rottie Said:

    Bedankt voor het mooie complimentje. Ik zit nu 10cm boven m’n stoel. 🙂

    Ik ben blij dat je er iets aan hebt.


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Geef een reactie

