Ik had ongelijk

Weet je, ik had ongelijk.

Het heeft even geduurd voor ik het doorhad, maar ik had ongelijk. Vroeger, toen ik nog naar het school ging, had ik het lak aan de vakjes mentaliteit. De burgerlijke instelling van huisje, tuintje, kindje kon me gestolen worden. Alles netjes op z’n plaats, geregeld en volgens de maatschappelijk correcte patroontjes. De juiste job, alles het gepaste plaatsje, vrijdag visdag, woensdag sportdag, zondag kuisdag, …

Brr, ik huiverde ervan.

Ik dacht dat mensen die netjes in het lijntje liepen creativiteit ontbraken en niet voor zichzelf leefden maar voor het oog van een ander.

Maar eigenlijk, zoveel jaar later, moet ik toegeven dat dat een heel simplistische en kortzichtige visie was. Veel van die “regeltjes” zijn uiteindelijk gegroeid na eeuwen van trial-and-error. Het zijn systemen die uiteindelijk blijken te werken en juist daardoor herhaald worden en verbeterd worden.

Ik hoef bijvoorbeeld niet van m’n grond te kunnen eten (daar heb ik borden en een tafel voor) maar “clean as you go” is inderdaad de beste methode om te voorkomen dat de rommel uit de hand loopt.

En als je bepaalde goede gewoontes in je leven wil inbouwen en zeker wil zijn dat je ze aanhoudt, dan moet je ze een vaste dag toewijzen en dit aanhouden. Anders komt er altijd wel iets tussen, en heb je een jaar later je goede voornemen nog maar 3 keer kunnen uitvoeren. Enter “vrijdag visdag” en “zondag kuisdag”.

En slechte gewoontes zijn vaak echt wel dat, gewoontes die je leven op 1 of andere manier verarmen.

Zelf, ik durf het bijna niet luidop zeggen, de rollen patronen krijgen opeens een nieuwe nuttige dimensie. Tenslotte wist iedereen hierdoor wat er van zich verwacht werd, kon je je focussen op jouw taken en moest je je niet aantrekken van de andere. Dit neemt niet weg dat ze nu niet meer aangepast zijn aan onze wereld en wat flexibeler toegepast moeten worden natuurlijk.

En zo heb ik dus ontdekt dat, als je met een minimum van werk/moeite een maximum van resultaat wil bereiken, je best eens kijkt naar hoe het gedaan wordt in die super georganiseerde huishoudens. De kans is groot dat je naar huis gaat met een zak vol nuttige tips.

Een echte modelburger zal ik natuurlijk nooit worden, maar de gulden middenweg is alweer een stapje dichter.

Geef een reactie

