Miro vs. Joost TV

Ik heb deze week Miro geinstalleerd. Miro is een open source internet TV en video player. Je kan er online (legale) video content mee bekijken. En dat klinkt een beetje zoals JoostTV, nietwaar?

Dus, nu m’n bandbreedte even helemaal op is, wil ik de verschillen wel even bekijken.

  1. Waar draait het op?

    Joost draait onder Windows en Mac. Een Linux client zou in de maak zijn, but don’t hold your breath.
    Miro is beschikbaar voor Linux, Windows en Mac. Yay!

  2. Hoe werkt het?

    Joost werkt op een principe van streaming. Dat wil zeggen dat je je kanaal uitkiest, dan je episode, en dan wordt er een buffer gevuld. Vanaf er genoeg gebuffert is begint je filmpje te spelen.
    Het voordeel is dat de wachttijd langer is, maar tijdens het kijken kan je lags ervaren. Wanneer je van kanaal of episode wisselt en dan terug naar je eerste filmpje gaat moet hij alles opnieuw beginnen bufferen.Bij Miro wordt de content eerst gedownload. In je hoofdscherm kan je je inschrijven op bepaalde kanalen en kiezen om episodes te downloaden. Je kan ook automatische downloads instellen van je favoriete kanalen. En je kan natuurlijk meerdere downloads tegelijk starten.
    Wanneer een episode volledig binnen is, klik je op het play symbooltje om te kijken.
    Je ervaart dus geen lags en kan alles nadien nog eens bekijken, maar het duurt iets langer voor je kan beginnen kijken. Om je diskspace wat te sparen wordt op elk filmpje een termijn gezet waarna het filmpje “expired” en verwijderd wordt. Als je iets wil houden kan je daar ook voor kiezen.

  3. Reclame?

    Bij Joost kan je niet om de (verschrikkelijk ergerlijke amerikaanse) reclame heen.
    Bij Miro heb ik nog geen gelijkaardige reclame gezien.

  4. Content

    Content is natuurlijk het aller belangrijkste van online TV. Beide zijn ontgoochelend.Joost: het aantal kanalen is beperkter en veel programma’s (de meeste op’t moment dat ik getest heb) waren van die ergerlijke amerikaanse shows die me niet konden boeien. ShopTV’s, celebrity shows, slechte docu-shows, reality tv, … Anderzijds heb ik hier en daar wel enkele volwaardige kanalen tegengekomen. Zo heb ik nog een scifi serie gevonden, die ik helaas door technische problemen niet heb kunnen uitkijken.

    Miro daarentegen heeft massas kanalen. Helaas is de grote meerderheid een allegaartje van podcasts en screencasts. Soms leuk maar altijd kort. Hierdoor is de download tijd beperkt maar het is niet wat ik zoek in “televisie kijken”. De langere filmpjes zijn oude klassiekers of public domain media. Een plus is dat er ook filmpjes zijn van HD kwaliteit.
    Deze verdeling is natuurlijk een logisch gevolg van de reclame keuze die gemaakt is. Zonder reclame geen budgetten om betalende content te verdelen.

  5. Andere functies

    Joost doet enkel wat het doet. Een programma waarin je internet TV kan bekijken.
    Miro geeft je ook de mogelijkheid van de filmpjes op je eigen computer te bekijken, en ook te zoeken naar filmpjes op YouTube, GoogleVideo etc..

  6. Problemen

    Joost is nog in beta. Dat voelde ik ook toen ik er mee werkte. Voor de interface heeft men geen gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het OS maar er is een eigen engine geschreven om de menuutjes en de venstertjes te sturen. Ik ben niet zo’n fan van zo’n aanpak. Het is traag, onstabiel en integreert niet netjes. Verder waren m’n grootste problemen de vele lags en programma’s die plots afgebroken werden wegens technische problemen. Ik moet wel zeggen dat m’n testen van enkele maand geleden zijn, dus ik weet niet wat de huidige situatie is.Miro was vroeger de Democracy player. De versie zit aan 0.9 en dit is wel terecht. Het werkt, en over het algemeen ook goed. Maar occasioneel durft hij wel eens hangen.

Conclusie

Qua engine en gebruiksvriendelijkheid verkies ik Miro. Ik mis echter “inhoud met ballen”. Niet dat dit ten koste moet gaan van de bestaande kanalen. Het is leuk dat er ruimte is voor de niet commerciele video aanbieder. Maar ik zou zeker vragende en betalende partij zijn voor enkele commerciele kanalen. Voor mij is dit “the way to go” en zou ik het fijn vinden moest er Kanaal2 of BBC hier terug te vinden zijn.

Geef een reactie

