How far would you go?

Ik was laatst aan het denken.

Het milieu is belangrijk. Eigenlijk weten we dat allemaal. En we verbruiken allemaal veel te veel.

Stel je nu voor.

Ik doe hierjuist een blik katteneten open. Met de blikkenopener want er hing geen handig treklipje aan. Ik dacht hoe stom het was dat die er niet aanhing. Maar misschien was dat om de kosten te drukken. Aldi, nietwaar. 🙂

Hoeveel zouden ze op zo’n blikje sparen in productie kosten? 1 cent? Niet alleen in metaal maar ook door het simpelere creatie proces. Minder machines, simpelere productie, minder verbruik. En dus ook minder vervuiling. Ik vraag me af wat de besparing op jaarbasis is voor die fabriek? En voor de leefwereld?

En wat als alle producenten dat beginnen doen?

En als consument, zijn wij bereid zo ver te gaan? De impact op ons leven is beperkt. En toch …
Misschien moesten ze die lipjes losmaken van de blikken zodat ze herbruikbaar waren. Of neen, wacht, dat noemen ze een blikopener. Het valt me op hoe weinig ik die nog gebruik de laatste tijd.

3 reacties »

  1. naam gekend bij de redactie Said:

    Tja die lipjes… tcho dààr gaat het nu op aankomen zie…
    Niet die dikke 4×4 die meneer rijdt of die 20 jaar oude 2e wagen waar mevrouw 2 km verderop boodschappen mee gaat doen. ze slikken beiden 10 liter of meer, maar ach, meneer tankt gratis op het werk en voor die paar km van mevrouw…
    Ik geef toe dat ik zelf vaak in de val trap om rap den otto te pakken in plaats van de fiets. Maar dat lipje zal het ECHT niet maken denk ik.

    En dan nog zo één: Men zit constant te pushen om alle aspecten van je leven zuiniger te maken, wie 10 jaar geleden dubbel glas liet steken wordt nu alweer scheef bekeken, tegenwoordig moet je hoog-rendementsglas hebben. Die 6 cm dak-isolatie van 5 jaar geleden? Breek alles maar uit en steek liefst 15 cm. Een hoog-rendenmentsketel van 10 jaar oud? ben je niet goed bij je hoofd ? En de toekomst van je kinderen dan?
    Een frigo klasse A van 5 jaar oud? Heb je geld teveel misschien? nu is het A++.
    Aan de andere kant: wie vervangt wat niet versleten is doet mee aan de wegwerpcultuur want die nieuwe zaken moeten natuurlijk ook nog geproduceerd worden en dat kost òòk energie.
    Wie er nog wijs uit raakt mag mij eens bellen.
    Ik wil rustig investeren in een energiezuinige toekomst, maar niet als een kip zonder kop.

  2. Wasted Said:

    Rant mode : on
    Inderdaad. Dat gezever rond die supermarktzakken ben ik ook beu. Bon , ze zijn nu afgeschaft. Maar hoeveel mensen vergeten dat ding en kopen telkens keer nieuwe ?
    En de zakken die ze verkopen zijn niet eens biologisch afbreekbaar.
    De grote hypocrisie zit ‘m in het feit dat elk artikel dat je koopt ook nog eens in één (dikwijls twee) hulsels plastiek zit gewisseld , dat evenmin afbreekbaar is.
    Check die mini-snickers bijvoorbeeld ( http://tinyurl.com/2omnqw ) Zit dan nog een dikke plastic zak rond.
    Persoonlijk zou ik liefst een gerecyclede chloor vrije papieren zak hebben, maar dat kennen ze hier precies nog niet.
    Rant mode : off
    Zo , dat lucht op.

  3. zement Said:

    Ik loop hier al een paar weken op de knabbelen: ik heb er eens speciaal op gelet, en inderdaad: sinds 23 september heb ik geen enkel blik opengedaan zonder lipje. Er bestaan er wel nog (roomrijst bijvoorbeeld, denk ik), maar meestal zijn zoals je terecht opmerkt geen lipjes meer aan de blikjes.

    Een stuk nostalgische charme die verloren gaat, samen met vreemde toestellen om aan de muur te hangen, die bzzzzzzzzz doen en de blikrandjes afknabbelen.

    Ik ben er voorstander van alle blikjes die men niet “on the go” moet kunnen openen, zoals de oer-gelipte blikjes als Delmonte ingemaakt fruit, terug te onlippen.

    Toon mij een bres om in te springen, een doek om op te spannen, een plein om te betogen!


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Geef een reactie

