Ubuntu Beejbie

Onze “regulars” zagen het waarschijnlijk al langer aankomen maar vandaag is het eindelijk zover. I am now Ubuntu Beejbie.

Niet dat dat zo van een leien dakje gegaan is. Na jaren als een heroïne verslaafde vast te plakken aan SuSE heb ik er al wat distro switches opzitten. Steeds keerde ik met hangende pootjes terug naar m’n veilige duitse haven. En ook al getuigt dat niet echt van ruggegraat m’n koppigheid weerhield me van opgeven.

En zoals het wijze spreekwoord zegt: “When all fails, goto plan B: Baby-steps.”

Dus heb ik geupgrade naar de nieuwe SuSE om zo aan de Gnome interface te wennen. We zijn nu 3 a 4 maand later en ik vond dat het nu wel welletjes geweest was. Via de fantastisch vrijgevige service van de mannen van Ubuntu heb ik een CD’tje besteld voor thuis levering (gratis en voor niets, als dat geen service is) en vanavond het beestje geinstalleerd.

Heb ik technische problemen gehad? Ja, duh! Maar ik had snel door dat de crashes te maken hadden met m’n wifi kaartje dus even een kabel door de living gespannen om dat probleem tijdelijk uit de weg te helpen. Work Arounds noemen ze dat. (En for the record ook XP struikelt over dat USB WiFI gedrocht dus geen  sarcastische linux opmerkingen alsjeblieft dankuwel 🙂 )

En dan sta je daar, splinternieuw systeem dat er, het moge gezegd worden, goed en degelijk uitziet. Ubuntu oranje ipv SuSE blauw. Maar wat doe je er dan mee? Even de browser instellen, IM clientje instellen en dan loop je wat verloren in je eigen computer. Weeral overviel me de gedachte dat een “what’s next” handleiding eigenlijk wel nuttig zou zijn voor beginnende gebruikers.  Misschien moet ik dat ooit eens doen. Item 3224 op m’n todo lijst. 🙂

Dus heb ik Pidgin geinstalleerd. Dat is de nieuwe versie van Gaim. Een grondige review kan je hier lezen. Omdat ik m’n IM client echter alleen voor MSN gebruik blijf ik aMSN toch beter vinden.

Verder heb ik wat eductieve software geinstalleerd maar voor de rest was alles eigenlijk al ferm naar m’n goesting. Screensavertje kiezen en klaar.

En omdat alles toen eigenlijk wel werkte zoals het moest ben ik dan maar als een gek m’n achterstand in RSS feeds gaan inhalen.

Het WiFi probleem los ik deze week op (die kabel kan niet blijven liggen). Nu is het hoog tijd om dodo te doen.

Signing off,
–Ubuntu Beejbie

2 reacties »

  1. zoonie Said:

    Ik ben al 3keer over die kabel gevallen…

  2. 2e smurf Said:

    Welkom home beeibie…


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Geef een reactie

