Review: De Juiste Lichaamstaal

Op de cursus “klachtenbehandeling” hebben we een lijstje meegekregen van aangeraden lectuur rond lichaamstaal.

Dus, tijdens de middag snel even naar de bibliotheek en even later had ik de buit binnen:

– De juiste lichaamstaal – Günther Rebel
– Een succesvolle carrière door de juiste lichaamstaal – Cornelia Topf
– Lichaamstaal en werk – Judi James

En 2 DVD’s met een BBC documentaire met John Cleese over “the human face”.

Ondertussen heb ik het boek van Cornelia Topf uitgelezen. Verbazend snel zelf.

Het onderwerp is natuurlijk boeiend en sluit perfect aan bij al de self-improvement feeds die ik de laatste tijd beginnen lezen ben.

Een andere reden waarom dit boek zo snel leest is veel simpelder. Grote letters, simpele taal, gemakkelijke voorbeelden. Heel leuk als introductie maar vaak te simplistisch. Het had niet slecht gestaan in een “for dummies” reeks want soms lijkt het boek geschreven voor regelrechte klunsen die bibberend in een hoekje kruipen wanneer iemand hen te lang recht in de ogen gekeken heeft. Ze heeft bladzijden vol geschreven met uitleg waarom oogcontact zo belangrijk is. Oefeningen waarbij je dat oogcontact eerst moet oefenen op je dichtste vrienden, en pas als je dat durft opbouwen om in de ogen te durven kijken van bazen, collega’s of klanten. Errhh, say what? ZO moeilijk heeft niemand dat toch met oogcontact?

Soit, al bij al heb ik wel veel bijgeleerd en zijn op bepaalde vlakken m’n ogen open gegaan. Ik heb gezien wat ik goed deed, ik heb ontdekt dat ik bepaalde goeie gewentes aan’t afleren was omdat ik dacht dat ze slechte gewentes waren. Eigenlijk deed ik al veel juist, gewoon door levenservaring, en dat zal voor veel mensen zo zijn.  Maar lezen dat je het goed doet is goed voor het zelfvertrouwen. En zelfvertrouwen is goeie lichaamstaal. Dus ook dat heeft opgebracht.

Heb ik handige tips geleerd waarmee ik niets vermoedende onwetenden kan manipuleren tot het blindelings uitvoeren van mijn donkere plannetjes? Neen. Kan ik nu plots de diepste gedachten lezen van mijn onschuldige gesprekspartners? Natuurlijk niet.  Ik heb geen magische truuks geleerd die me geld, roem en glorie gaan opleveren. (helaas)

Ik heb wel geleerd waar ik op moet letten om mezelf tijdens cruciale momenten niet te saboteren.

Ter afronding nog een dienst voor al wie te lui is om boeken te lezen en seminaries te volgen.

De kort en krachtige samenvatting:
Zelfvertrouwen is alles.
Denk altijd goeie gedachten.
En met oogcontact en een vriendelijke gemeende glimlach kan je niet verkeerd gaan.

Maar eigenlijk wisten we dat al. Niet?

Geef een reactie

