Valse veiligheid van online diensten

Door m’n iGoogle gegevens vorige week (voor een volle week) te verliezen ben ik echt wel met m’n neus op de feiten gedrukt.

Ik wordt steeds meer afhankelijk van online diensten, zonder er bij stil te staan. Velen hiervan zijn gratis, waardoor ik wel gebruiker ben maar geen klant, maw. ik heb geen verhaal als ze plots de boeken toe doen en m’n boeltje verwijderen of verliezen.

En dit allemaal omdat ik het beu was al m’n gegevens kwijt te spelen door computer problemen of onoplettendheid.

Dus in plaats van te vertrouwen op interne factoren waar ik nog ietwat controle over heb, heb ik alle controle uit handen gegeven.

En waarom?

Omdat het gewoon niet haalbaar is om voor m’n eigen backups te zorgen. Het is te traag, te duur, te omslachtig.

Lang geleden was ik klant van Uunet. Toen die plots zijn e-mail service gratis vrijgaf heb ik er toch voor gekozen te blijven betalen. Enkel en alleen omdat ik m’n rechten als klant wou behouden. Als ik daar nu over nadenk moet ik toegeven dat dat wel een heel volwassen en vooruitziende instelling was.

Nu, na eerst een groot deel van onze oude blog te verliezen (blogse.nl) en dan vorige week m’n feeds op IG, bedenk ik dat ik diezelfde veiligheid nu mis. Voor sommige online diensten kan je betalen voor een premium account, maar ik twijfel dat je evenveel rechten of zekerheid had als in m’n bovenstaand uunet voorbeeld. De licentievoorwaarden zijn meestal veel beperkter (lees ze maar na) plus dat het over gigantische buitenlandse bedrijven gaat. Ik kan ook gebruik maken van de diensten van hosting bedrijven, waar je wel zoiets hebt als SLA’s en rechten, maar die zijn dan weer zo duur.

Zware keuzes…

Geef een reactie

