Emtje’s Trip

Vanmiddag heb ik computerles gegeven.

Emily vertrekt binnenkort op reis en gaat zo’n beetje doen waar iedereen van droomt: de wereld rond trekken. Zo’n onderneming is natuurlijk niet compleet zonder de bijhorende blog.

Die blog hebben we vandaag samen opgezet, en daarna kwam de uitleg. Hoe zet ik foto’s van de camera op de pc, hoe verklein ik die foto, hoe log ik in op de blog, hoe post ik een artikel, en hoe voeg ik m’n foto hieraan toe.

Best nog niet zo simpel als je geen computer ervaring hebt. Terwijl ik de 4 klik methodes aan’t overlopen was merkte ik dat het dus enorm moeilijk is om uit te leggen wanneer je 1 keer moet klikken en wanneer dubbel. De regel “1 keer klikken is selecteren, en dubbelklikken is activeren” valt volledig in het water als het over de startbalk, startmenu en websites gaat. Leg dat maar uit aan iemand die er net mee begint.

Toen we aan het onderwerp “foto’s resizen” kwamen stond ik ook even met de handen in het haar. Hoe kon ik haar een methode uitleggen die in elke cybershop zou werken, en toch simpel genoeg was dat ze hem binnen een maand nog weet?

Gelukkig heb ik dit tooltje gevonden en op het geheugen kaartje van de kodak gezet: Photoresize400.exe. Hiermee sleep je de foto gewoon op het icoontje van dit tooltje en de foto wordt automatisch verkleind. Super simpel! Deze komt op m’n lijst van must have software op m’n usb stick (die begint al te groeien).

Het was een groot moment toen ze succesvol haar eerste artikel met foto online gezet had. Alles is netjes opgeschreven op 1 A4-tje. emily is helemaal klaar voor de trip.

Vanaf de site “in productie” is laat ik jullie de url weten.

Geef een reactie

