Self-Improvement

Ik ben echt wel een sucker voor self-improvement dingen geworden. Ik kan uren aan een stuk kijken naar Vijf-TV en z’n ruime selectie aan self-improvements programma. Vermageren, je uitstraling verbeteren, je huis opruimen en opknappen, fitter worden, …

Ook online heb ik de GTD, de lifehacks en de life-Zen blogs ontdekt en verslind ik dagelijks m’n portie posts..

Of het nu gaat over bijleren, een nieuwe skill leren, spiritualiteit, creativiteit, gezonder worden of simpelweg meer gedaan krijgen in je leven. I’m there and I’m listening.

Maar uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer. M’n leven is te ongestructureerd om een vast plan in m’n schema in te bouwen. Schema? Welk schema?

Er zijn zoveel dingen waar ik graag meer tijd zou willen in steken omdat ze de kwaliteit van m’n leven zouden verhogen. Maar ik kan geen keuzes maken. Na een eerste motivatie valt m’n oog op alweer 7 andere punten waar ik wil aan werken en verlies ik de aandacht voor m’n originele werkplan.

Zo zijn er:

  • Eetgewoontes. Ik moet zeggen dat ik hier al wat vooruitgang gemaakt heb. Geen zware régime’s meer maar gestaag kleine veranderingen toepassen en zo stapje voor stapje m’n doel proberen bereiken. De biogroentjes zijn goed ingeburgerd en ’s avonds een stevige soep is ook al een aangename gewente geworden. Een hamburger van de Quick of Mc Donalds kan me al lang niet meer bekoren. Stoppen met roken is de volgende – beenharde, niet te onderschatten – stap.
  • Beweging. Dit is al wat moeilijker. Ik heb nu een trainingsschema gevonden dat werkt voor me, maar dan ben ik wel even 2 uur bezig in de Gym. En dat is moeilijk om zomaar snel even in m’n agenda te proppen. 2 x per week blijkt niet te lukken.
  • Creativiteit. Dit is een ramp. Ik neem er de tijd niet voor. We hebben er ook niet echt de ruimte voor (excuse alert!). Maar vooral is er de drempelvrees en faalangst. De grootste vijanden van creativiteit. M’n hoop is op Eke gevestigd.
  • Ontspanning. Zowel geestelijk (weer wat lezen) als lichamelijk (tijd voor jezelf). Ook dit is een regelrechte ramp. Ook hier is m’n hoop op Eke gevestigd.

Ach, misschien wil ik wel teveel. Want ik zou zo graag ook weer wat vrijwilligerswerk doen en ik kan wel blijven opnoemen.

R.

3 reacties »

  1. zoonie Said:

    Wijf -tv zou moeten bij de verboden zenders staan…

  2. 2e smurf Said:

    Here here…

  3. Frotsie Said:

    Al eens gedacht aan origami?
    Meer dan een tafelken en wat papier heb je niet nodig 🙂


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Geef een reactie

